Magister i cybersäkerhet

Bakgrund

Samhällets behov av personer som kan cybersäkerhet överskrider stort den tillgängliga kompetensen. (IST)2 bedömer att det saknas ungefär 200 000 personer i Europa som kan arbeta med cybersäkerhet [1]. Flertalet tjänster kräver såväl teknisk kunskap som branschkunskap från verksamheten där säkerhetsarbetet bedrivs. Detta gäller exempelvis vårdsektorn, detaljhandeln och finansbranschen.

Det nyligen inrättade omställningsstudiestödet [2] möjliggör vidareutbildning för yrkesverksamma med en kompensation för inkomstbortfall under studietiden som motsvarar upp till 80 procent av nettoinkomsten. Stödet gäller för 44 veckor vilket svarar väl mot en magisterexamen på avancerad nivå.

Här föreslår vi att ett ettårigt utbildningspaket av kurser för personer som saknar tekniska förkunskaper. Det vänder sig till yrkesverksamma som önskar arbeta med cybersäkerhet inom olika branscher. Utbildningen bör vara tillgänglig genom anslagsfinansierade platser såväl som uppdragsfinansierade platser. Antagning till utbildningen bör även vara utifrån reell kompetens [3]. (För en inledning till fortbildning inom högskolan, se Snabbt om fortbildning).

Pedagogiskt upplägg

Utbildningen är utformad för yrkesverksammas behov och möjligheter till vidareutbildning; den bör gå att läsa på hel- och halvfart. Kurserna ska ges med schemalagda arbetstider för att underlätta planering gentemot deltagarnas övriga åtaganden. Deltagarna ska även ha en arbetsplats på lärosätet där de kan samarbete med varandra och delta i undervisningen. Viss förberedelse kan ske utanför schemat, exempelvis läsning och videor.

Kurserna i utbildningen läggs upp med utmaningsdriven undervisning och studentcentrerat lärande med eget ansvar för att genomföra arbetet. Studierna bedrivs därför i grupp och medlemmarna ansvarar för varandras lärande; examinationen sker individuellt. Detta koncept är beprövat och har visat sig framgångsrikt för försvarsmaktens utbildning av cybersoldater. Utbildningen planeras så att i regel ges en kurs åt gången och kurserna samverkar för att ämnena ska sammanfogas till en meningsfull helhet. Detta kommer även främjas genom seminarier, gästföreläsningar och studiebesök som ligger utanför de examinerade delarna. Arbetsintegrerat lärande ska erbjudas i möjligaste mån utifrån tillgänglighet.

Utkast till innehåll

Första delen – termin eller läsår

  • Grundläggande programmering, 5 hp
  • Datornät och -system, 5 hp
  • Grundläggande datalogi, 5 hp
  • Cybersäkerhet översiktskurs, 7,5 hp
  • Tillämpad kryptografi, 7,5 hp

Andra delen – termin eller läsår

  • Säkerhetsanalys av storskaliga datorsystem, 7,5 hp
  • Etisk hackning, 7,5 hp
  • Examensarbete i cybersäkerhet med branschtillämpning, 15 hp

Kommentar

Utkastet visar att det går att sammanställa en utbildning som i stort bygger på befintliga högskolekurser. Det är inte meningsfullt att erbjuda valbara kurser som kan kräva olika förkunskaper än de som ges och uppdelningen av en studiegrupp bryter den sammanhållning som är nödvändig för ett studentcentrerat lärande.


[1] (ISC)2 Cybersecurity workforce study, 2021, läst 2022-06-30

[2] Omställningsstudiestöd – För dig som är mitt i arbetslivet, CSN, läst 2022-06-30

[3] Så fungerar validering av reell kompetens, KTH, läst 2022-06-30

Publicerad av gkkthse

Skapare av fiktiva anstalter för högre utbildning.

Lämna en kommentar

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång